کتاب پرنده آبی اثر موریس مترلینگ

دانلود کتاب پرنده آبی 

موریس مترلینک در شیوه نویسندگی طرفدار و تابع دبستان سمبولیسم است و تمام کتاب‌های او به همین شیوه است.

حتی در نوشته‌های خود در پیروی از این شیوه زیاده‌روی می‌کند و پیس‌هایی که برای تئاتر نوشته است گاهی دارای علامات و اشارات اسرارآمیز، مبهم و پیچیده می‌باشد. ولی موضوع آثار او همیشه بدیع و بکر است.

 

و ابتکار او در این است که سعی می‌کند خاطرات و آشفتگی‌های درونی، احساسات مبهم و پیچیده و تقریبا غیر قابل توصیف بشری را وصف کند. و عوامل نامریی و اسرارآمیز روحی را جلوه‌گر نماید.

 

فهرست مطالب کتاب

مقدمه

پرده‌ی نخستین؛ نخستین تابلو

پرده‌ی دوم؛ تابلوی دوم

پرده‌ی دوم؛ تابلوی سوم

پرده‌ی سوم؛ تابلوی چهارم

پرده‌ی سوم؛ تابلوی پنجم

پرده‌ی چهارم؛ تابلوی ششم

پرده‌ی چهارم؛ تابلوی هفتم

پرده‌ی چهارم؛ تابلوی هشتم

پرده‌ی چهارم؛ تابلوی نهم

پرده‌ی چهارم؛ تابلوی دهم

 کتاب پرنده آبی pdf

 

موضوع  کتاب پرنده آبی چیست؟

تیل‌تیل و میتیل فرزندان هیزم‌شکنی فقیر هستند و در کلبه‌ای محقر زندگی می‌کنند. این کودکان در شب سال نو ناراحت‌اند چون می‌دانند در خانه‌شان خبری از جشن و پایکوبی نیست اما باز هم برای دیدن جشن خیابانی از رختخواب‌های خود بلند می‌شوند و به طرف پنجره می‌روند. در همین هنگام پری زشتی که شباهت زیادی به همسایه‌ی آن‌ها مادام برلینگو دارد ظاهر می‌شود. این پری از خواهر و برادر درخواست می‌کند تا پرنده آبی را برای دختر مریض و فلج او پیدا کنند.

پری برای کمک به این دو کودک، کلاهی جادویی در اختیارشان قرار می‌دهد که پر از الماس است و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ذات حقیقی هر چیزی را ببینند. نمایشنامه‌ی پرنده آبی (The Blue Bird) سفر عجیب و پرماجرای تیتیل و میتیل را شرح می‌دهد و موریس مترلینگ (Maurice Maeterlinck) قهرمانان خود را با حقایق بسیار زیادی روبرو می‌کند. این نمایشنامه‌ی صوتی کاملاً فلسفی و سمبولیک است، البته ناگفته نماند که بیشتر آثار مترلینگ این‌گونه هستند.

 

در این نمایشنامه‌ی صوتی نشانه‌های بسیاری در راه کودکان ظاهر می‌شوند که هر کدام نماد انسان‌های مختلفی در دنیای حقیقی هستند و درک آن‌ها اصلاً سخت نیست. بسیاری از تحلیلگران، محتوای این نمایشنامه را با منطق‌الطیر سروده‌ی عطار نیشابوری مقایسه می‌کنند؛ چرا که موضوع هر دو داستان «جست‌وجوی حقیقت» است و در هر دو اثر یک پرنده را به عنوان مطلوب و محبوب در نظر می‌گیرد.

1 دیدگاه

  1. ترانه موهد says:

    سلام میشه بگید مترجم کتاب کی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *